ВСЯ ПРАВДА ПРО КРИМ. Пленерні хроніки.

Міністерство культури України
Національний заповідник «Софія Київська»
Галерея «КалитаАртКлуб»

29 липня у залах «Хлібні» заповідника «Софія Київська» відкривається виставка «Вся правда про Крим. Пленерні хроніки», на якій буде представлено понад 100 робіт, виконаних українськими художниками кількох поколінь за більш ніж півстоліття мистецького «освоєння» Криму

Для художників «материкової» України Крим завжди був не просто зоною відпочинку, але й можливістю отримати принципово інакший естетичний досвід. Море, гори, субтропічна рослинність, інтенсивне освітлення, багата міфологія і наявність пам’яток античної, візантійської, італійської і ісламської культури, зрештою, відчуття крихкої ідилічності цього курортного “раю”, – все це робило краєвиди півострова надзвичайно цікавим «матеріалом» для мистецького опрацювання.

В радянську добу ідеологічно нейтральний пейзажний жанр ставав прихистком для багатьох художників, котрі відстоювали внутрішню свободу творчості, але не бажали йти на відкритий конфлікт із режимом. В експозиції коло цих авторів представлене роботами С. Подервянського, Б. Рапопорта, Р. Сельського, Г. Сокиринського, А. Файнерман, Ю. Химича, Т. Яблонської. В пленерних етюдах могли повніше реалізувати свої мистецькі здібності і визнані майстри соцреалістичної тематичної картини. Так, Г. Меліхов виявив себе тонким ліриком і вишуканим колористом. Серед популярних пленерних майданчиків того часу – Бахчисарай, Судак, Ялта, Коктебель, Феодосія, Гурзуф (саме тут знаходився будинок творчості Спілки художників).

Дещо відмінного сенсу набувають кримські пленери у наш час. Безпосереднє, емоційно забарвлене спілкування художника з натурою стає альтернативою холодному скепсису постконцептуалізму, представники якого здебільшого користуються не пензлем чи олівцем, а цифровими технологіями відтворення реальності, маніпулюють предметами і образами.

Серед тих, хто не піддався медіа-спокусам, є як художники, які прийшли в мистецтво на зламі 1980-90-х років (О. Аполлонов, О. Белюсенко, О. Вакарчук, Б. Єгіазарян, К. Корнійчук, О. Придувалова та ін.), так і ті, хто сформувався уже за часів незалежності України (О. Винник-Штеп, С. Коваленко, В. Сафіна, А. Толстухін, В. Шматько та ін.).

Якщо в 1950-80-ті роки спонсором багатьох мистецьких експедицій виступала держава (через Спілку художників), то у 2000-х роках організаторами кримських пленерів стають готелі і приватні галереї. Розширюється і географія місць, де можуть працювати художники (у радянський період закритою для туристів була Балаклава з її живописною бухтою).

Представлені в експозиції живописні та графічні роботи демонструють усе можливе різноманіття манер і колористично-формальних рішень – від дбайливого і точного відтворення натурного мотиву до декоративних узагальнень. Більшість робіт надані родинами художників та приватними колекціонерами і в музейному контексті показуються вперше.

Куратори проекту: Тетяна Калита, Святослав Яринич (НЗСК)

Партнери проекту – Фонд культурних ініціатив «ArtHuss»
Галерея «Ню Арт»
Інформаційний партнер проекту – журнал «Антиквар»

Фотозвіт події